Ontstaan van VR
Je kan veel zien onder vr of heel weinig. Al zie je VR als alleen een bril en je kan je plaatsen in en 3D wereld en rondkijken dan kan dit heel kort zijn.
Maar al kijken we naar zoals het eerder is gedefinieerd, dus je een verbeelding van hoe iets er uit zou zien of eruit zag of misschien wel ziet, kunnen we heel ver terug in de tijd gaan.
Het jaar 1800:
We kunnen zeggen dat de grond voor Virtual Reality hier is gelegd. Hier doken namelijk voor het eerst panoramische schilderijen (schilderijen die een brede gebieden laten zien) op.
We kunnen namelijk wel zeggen dat hier de eerste poging gedaan is om je te laten voelen alsof je er echt bent of in ieder geval een zo echt mogelijke situatie te geven.
Het jaar 1920:
Hier is de eerste uitvinding van een flight simulator, zoals de naam al zegt dit is een machine die het echte vliegen wil simuleren. Het probeert dus weer je te laten voelen alsof je ergens bent waar je niet echt bent.
Het jaar 1930:
Dit is het jaar van de eerste echte VR bril. De bril in kwestie gebruikte wel alleen nog plaatsjes, maar het gebruikte wel ook geur en gevoel om je een echter gevoel te geven.
Het jaar 1962:
Dit jaar was de ontwikkeling van de Sensorama. Dit lijkt eigenlijk op een hele grote kijkdoos. Hij probeerde door middel van stereo geluid, een breedbeeld scherm,
bewegende stoel en het verspreiden van geuren een zo echt mogelijke ervaring te geven.
Het jaar 1968:
Dit jaar was de Head Mounted Display Virtual Reality System (HMD VR system) ontworpen. Het was zo zwaar dat het aan het plafont opgehangen moest worden.
Ook al was het de eerste bril die een virtuele werkelijkheid probeerde te maken, was het officieel gezien niet de eerste virtual reality bril.
Het jaar 1978:
Dit jaar is het jaar van de introductie van de Aspen Movie Map. Dit is de eerste officiële simulatie van de werkelijkheid. Het gaf je de mogelijkheid om in een virtuele versie van de stad Aspen te touren.
Het jaar 1985:
Nasa ontwikkeld een Virtual Environment Workstation dit is soort van de voorouder van de tegenwoordige virtual reality. Dit gebruikt hetzelfde principe als de bril nu, twee beeldschermen één voor elk oog.
Het jaar 1991:
Het systeem virtuality is gemaakt door virtuality group. Dit was meer voor publiek bedoeld, het was te gebruiken in arcade halls. Ze maakte ook hun eigen games erbij en het was een groot succes.
Het jaar 2012 en 2014:
Omdat vitual reality de jaren hiervoor afnam in populariteit kwam Palmer Luckey met een campagne om het weer populairder te maken.
Dit was een succes maar 3 jaar later in 2014 koopt facebook oculus rift wat het echt weer in de markt bracht.
Het jaar 2015:
In 2015 word vitual reality effectief toegepast in therapie door rustig aan steeds engere situaties te introduceren voor de klant. Dit noemen we Virtual Reality Expose Therapy (VRET).
Het jaar 2016:
In het jaar 2016 word het pas echt weer populairder. Er worden consumenten versies van vitual reality brillen gemaakt, maar ook steeds meer games.
Dit jaar was het jaar waar vrtual reality pas echt populair word onder de “normale” burger.
Dit is een panoramisch schilderij (probeer erop te klikken)
Dit is de NASA Virtual Environment Workstation (probeer erop te klikken)