De zorg
VR brillen hebben verschillende toepassingen in de gezondheidszorg. Chronisch zieke kinderen kunnen virtueel meedoen aan schoolactiviteiten,
waardoor ze met klasgenoten kunnen praten en leren.
Een VR-bril kan ook helpen de pijn tijdens operaties of andere zorg te verminderen en mensen met een handicap,
chronische pijn of dementie te ontspannen door ze bijvoorbeeld iets leuks te laten zien.
Ook wordt een VR-bril ingezet om het begrip voor mensen met een ziekte te vergroten door ze bijvoorbeeld een vorm van dementie mee te laten maken.
Blootstellingstherapie wordt gebruikt om angststoornissen te behandelen,
waarbij patiënten hun angsten te zien krijgen in virtuele situaties om hun angst te verminderen.
De bril kan ook worden gebruikt bij virtuele fysiotherapie. Deze voorbeelden illustreren slechts enkele van de vele mogelijkheden van VR in de gezondheidszorg,
waarbij de technologie wordt gebruikt om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en het welzijn van de patiënt te verbeteren.
Het onderwijs.
Virtual reality zou het onderwijs kunnen veranderen door middel van meeslepend leren. In plaats van oude manieren legt VR training de nadruk op meedoen en begrip.
Aantrekkelijke kenmerken van VR in het onderwijs zijn bijvoorbeeld een dieper inzicht in de omgeving,
het zou herhaald kunnen worden zonder dat het saai word, actief leren, creativiteit verbeteren en visueel leren.
VR maakt virtueel reizen naar locaties over de hele wereld mogelijk en verbetert de technische training in zulke industrieën.
Zo maakt VR het onderwijs leuker maar zeker ook beter.
Het belangrijkst van effectief VR onderwijs is dus dat het leuker is en dit zou er voor zorgen dat meer leerlingen blijven leren.
Ontwerpers moeten streven naar ervaringen waarbij gebruikers actief betrokken zijn en een goed verhaal is hierbij heel belangrijk.
VR ervaringen moeten leerlingen helpen hun eigen tempo te verkennen, en het onderwijs dus meer af te stemmen op een individuele leerling.
De toekomst van VR in het onderwijs vereist wel nog steeds veel testen en veel andere uitvindingen.
De school moet natuurlijk ook kunnen zien wat er op een VR bril gebeurd en docenten moeten ook leren hoe zo iets werkt.
Ook moeten we denken aan betaalbaarheid.